Followers

Wednesday, February 29, 2012

Bubur Oat

Oat? Apa lagi yg kita boleh masak m'gunakan oat ni? Ok, resepi ni saya belajar daripada majalah RASA kot :). Tapi saya dah ubah resepinya mengikut kesesuaian selera saya. Kali pertama cuba masa bulan Ramadhan tahun bila ntah (bujang lagi). Malas nak masak yg berat2 time sahur, jadi cube la masak m'gunakan oat ni. Memang mengenyangkan, tahanlah sampai berbuka nanti...insyaAllah. Oat ni banyak kebaikan utk tubuh kita. Di bawah entri resepi ni saya letakkan info tentang kebaikan memakan oat ni.

RESEPI BUBUR OAT



Bahan-bahan :
Oat segera (Quaker Oat)
1 biji kentang (dipotong dadu)
Lada hitam (ditumbuk halus)
Stok ayam
Lobak merah (dipotong dadu)
Isi ayam
Garam
Serbuk perasa
Bawang goreng
Air

Cara membuatnya :
1. Didihkan air bersama isi ayam dalam periuk hingga ayam hampir masak.
2. Masukkan lobak dan kentang.
3. Bila semua dah empuk, masukkan oat.
4. Lepas tu masukkan sedikit stok ayam.
5. Akhir sekali, masukkan garam dan serbuk perasa. Sesuaikan rasa mengikut tekak anda.
6. Bila semua dah masak, tutup api. Taburkan bawang goreng dan siap! Mudahkan?

Utk gambar bubur oat ni saya dah tukar bahannya, sebab banyak yg takde dari ade. Saya masukkan ikan bilis, dan gunakan lada kecik yg dipotong untuk gantikan lada hitam. (M.A.L.A.S. nak tumbuk lada hitam...hehee). Lobak pun tarak...Erm, rasanya baik korang jgn letakkan ikan bilis...tak sesuaiii ok.

* Nota tangan : Oat jgn dimasak sampai terlalu kembang...kang muak lak..Nak taburkan daun bawang pun boleh. 

Info OAT
Tahukah anda bahawa untuk menjaga kesihatan jantung, anda hanya perlu memakan sekurang-kurangnya 70g. oat setiap hari?

Oat sudah bertahun lamanya terkenal kerana khasiat kebaikannya kepada kesihatan kita secara keseluruhan, terutama sekali kepada kesihatan jantung.

Ia bermula pada tahun 1854 apabila ‘Raja Oatmeal’ Ferdinand Schumacher memperkenalkan oat di Amerika dan menganggap oat sebagai tambahan yang sihat kepada pemakanan. Dakwaannya kini sudah dibuktikan secara saintifik.

Kini, pakar-pakar pemakanan dan diet memberi penekanan terhadap keberkesanan oat sebagai rumusan paling semulajadi untuk menjaga kesihatan dan mencegah penyakit jantung.

Oat mengandungi serat larut yang secara aktif menyerap dan membantu menghapuskan kolesterol berlebihan yang boleh menyumbat arteri anda dan menyebabkan penyakit jantung.

Pengambilan oat membantu menurunkan tahap kolestrol dan akhirnya menjadikan jantung lebih sihat!

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa pengambilan oat secara tetap benar-benar berkesan untuk menurun dan memperbaiki tahap kolesterol.

Menjaga kesihatan jantung anda adalah semudah mengambil oat setiap hari.

Sebagai contoh, Quaker Quick Cooking Oatmeal dan Quaker Instant Oatmeal bukan sahaja boleh dijadikan sajian makanan yang berkhasiat dan mengenyangkan, malah ia juga memberikan banyak manfaat kesihatan. Kedua-dua produk ini boleh didapati di mana-mana pasar raya berhampiran.

Emping oat bukan sahaja berkesan menurunkan tahap kolesterol darah tetapi juga menjamin kesihatan usus dengan menyediakan sumber nutrien secara perlahan-lahan dan konsisten seperti mana yang diperlukan untuk membaharui sel-sel usus.

Serat merangsangkan pengeluaran air liur, yang memudahkan anda mengunyah dan menelan. Apabila berada dalam perut, ia membantu mencairkan kandungannya, menjadikannya lebih mudah untuk dihadam.

Serat dalam usus kecil membantu memperlahankan kadar penghadaman nutrien dalam makanan. Ini memastikan semua nutrien dalam makanan digunakan oleh badan.

Serat juga membantu mencegah banyak masalah ketidakselesaan yang dialami oleh orang tua, seperti sembelit dan buasir.

Oat mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink, kuprum (copper), mangan (manganese), tiamin dan vitamin E berbanding makanan bijirin lain seperti gandum dan rai.

Seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, oat mengandungi fitokimia yang merupakan bahan kimia semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan yang membantu menentang penyakit.

Oat secara khusus mengandungi banyak flavonoid yang merupakan antioksidan yang amat berkesan untuk membantu mencegah penyakit jantung.

Oat adalah juga makanan yang ideal untuk semua peringkat umur. Mudah diterima sebagai makanan pepejal permulaan untuk bayi dan juga orang tua, oat kerap digunakan dalam program membantu mangsa kebuluran kerana keupayaannya membekalkan khasiat pemakanan berkualiti secara tidak mahal.

Oat kini menjadi kegemaran di kalangan chef pastri untuk mencipta roti, biskut, mufin dan kek yang paling lazat dan sihat! Quaker mempunyai beberapa resipi masakan tempatan terkenal yang menggunakan oat seperti Rendang Ayam Quaker dan Pegedil Quaker.

Ada yang menambah emping oat ke dalam sajian kari kerana ia menjadikan kuah kari lebih pekat dan lebih lazat!

Anda juga boleh menggunakan oat sebagai salutan ikan dan ayam goreng. Dengan cara ini, anda boleh memuaskan cita rasa dan mendapat manfaat kesihatan daripada oat!

Usaha menjaga kesihatan jantung patut dimulakan dari kecil. Ibu bapa patut menyemaikan tabiat makan oat di kalangan anak-anak mereka dengan menggalakkan sarapan emping oat dan menambah oat ke dalam masakan.

Kuasa oat tidak boleh diperkecil kerana ia memberi khasiat kebaikan dan kesihatan yang menakjubkan untuk anda dan keluarga anda. Sempena Hari Jantung Sedunia yang diperingati di seluruh dunia pada 24 September. Mulakan tabiat mengambil oat hari ini untuk menjamin jantung yang lebih sihat!

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...