Followers

Thursday, May 3, 2012

Rebung dan Perut Masak Lemak Cili Api..

Assalamualaikum smua...slamat bersua kembali sblum berehat lg..Harap smua sihat2 hendaknye spya dpat menikmati juadah yg sedap2 hasil air tangan sendiri or kuarge,mak,ayah dan siape jua.Yang pasti hari nie sy nk tunjukkan 1 lg resepi kuarge yg sy da masak byak kali n hasilnyer akan terase bile anda mencubanya sendiri.Sedap x sedap bergantung pd kemahiran,kecekapan dan keikhlasan kter smasa memasak.Jom semak resepi...mudoh benor...



BAHAN-BAHAN:

1 paket  Rebung yg siap dicelur (RM2.00) - klu kat pekan sari Chini
Perut Lembu yg telah dicuci bersih dan direbus hingga lembut kemudian dipotong memanjang dan nipis (kuantiti ikut suke nk mkan byak mane)
Santan (dari 1 bji kelapa)
2 Btg Serai (diketuk)
Garam, Serbuk Perasa


BAHAN YANG DITUMBUK HALUS:

3 Bawang Merah
2 Bawang Putih
1cm Halia
2cm Kunyit Hidup
10-20 Cili Api (ikut kepedasan masing2.bleh kurg or tambah)

CARA-CARA:
1- Masukkan kesemua bahan diatas (bahan tumbuk,rebung,perut,serai dan santan) kecuali garam dan bahan perasa ke dalam periuk dan masak di atas dapur.Didihkan beberapa minit.Jangan berhenti mengacau bg mengelakkan santan berketul or pecah minyak.
2- Perasakan dgan garam dan serbuk perasa..Agak2 kuah dan bahan dah masak,blehla tutup api dan dihidangkan bersama nasi putih,ikan goreng dan nk tambah kepedasan lg mkan juge bersama sambal belacan..erm,walllllaaaaahhh!!!!!!




SELAMAT MENCUBA!!

3 comments:

  1. cer buat contoh satu pas tu bawak kat opis..

    ReplyDelete
  2. kalu negeri kak ita nya ,masak lemak tak pakai bawang ,cili api,kunyit hidup..dapat lak perut yg disalai terlebih dulu kemudian di rebus..pehhhhhhhhhh..sedapnya...bau asap tu yg best..mcm daging salai juga..he..he..kongsi lah ilmu juga di sini..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...