Followers

Monday, December 19, 2011

Cendawan Goreng Bercili


RESEPI CENDAWAN GORENG BERCILI

Cendawan bukan setakat dimasak sup atau dibuat sayur air jer. Banyak cara lagi kita boleh masak cendawan ni. Jadi saya nak kongsikan satu resepi yang Embah (nenek) saya selalu masak masa kami menetap kt Kg. Kuala Sentul, Maran dulu. Resepi sebenar, saya x berapa pasti...sebab x pernah tanya ngan Embah (tu la org muda skrg, mls b'tanya...rugi tau x belajar ngan org2 tua. Sila jgn ikut cth mcm saya ;-P). Yg ni saya main agak2 je bahannya...dan Alhamdulillah, x mengecewakan rasanya(huhu...yelah tu). Sangat2 mudah nak masak ni. Jom tengok!

Bahan-bahan:
Cili kering (dikisar halus)
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
Ikan bilis
Cendawan (kalau kat pasaraya jual by packet kan, so saya beli 2 packet sbb 1 packet cam x cukup je, nanti dah masak cendawan ni mengecut. Bg p'gemar cendawan, nak tmbh lg pun boleh...hehehe)
Garam
Serbuk perasa

* Bawang merah dan bawang putih ditumbuk halus. Ikan bilis pun ditumbuk sekali tp jgn sampai hancur sangat. Kalau suka lg pedas, boleh tambah cili padi...nyum2!!!

Cara memasak:
1. Tumis bahan tumbuk sampai naik bau. Kemudian masukkan cili kering kisar. Tumis sampai pecah minyak.
2. Masukkan cendawan. Goreng seketika.
3. Masukkan sedikit air jika t'lalu kering.
4. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa.
5. Siap! (Jgn goreng cendawan terlalu masak...nanti lembik x sedap plak)

Mudah kan? Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...