Followers

Thursday, November 3, 2011

Asam Pedas Ikan Tongkol @ Aya

Salam.Kali nie saya nak kongsikan resepi adik saya, CT Ala. Dia ni memang pakar memasak di antara kami adik-beradik. Dia mewarisi 'air tangan' mak. Macam mana mak masak, macam tu la dia masak. Cukup rasa, cukup segala-galanya (kadang2 lebih sedap dari mak...hehehe...maaf ye mak). Suatu hari tu masa kami (Along, saya & Ju) balik ke kampung, CT Ala masak lauk ni. Fuhhh! Sedap...terangkat... Kagum betul ngan bakat memasak dia. Jeles pun ye gak :-P. Saya pun tanyalah resepinya, nak belajar masak lauk tu, sbb saya sgt suka ikan aya ni(especially ikan aya singgang). So,ini resepinya :





* Ini adalah gambar Asam Pedas Ikan Tongkol @ Aya yang telah siap dimasak. Saya suka banyak kuah, jadi saya lebihkan air. Tapi lebih sedap sekiranya dimasak sehingga kuah agak pekat & kering. Nanti saya uploadkan gambar masakan yg dimasak hingga kuahnya pekat.

Bahan-bahan :-

Ikan tongkol @ aya (dipotong dan dibersihkan)
Lada kering (dikisar) - 5 sudu besar (ikut kehendak)
1 labu bawang besar (jika suka)
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Halia
Kunyit hidup
Air asam jawa
1 sudu teh halba
Serai (diketuk)

Cara-cara membuatnya :-

1. Bawang merah, bawang putih, halia dan kunyit hidup ditumbuk hingga lumat. (Nak blend pun boleh, tapi rasanya x sesedap mcm yg ditumbuk).
2. Tumiskan bahan2 yg telah ditumbuk tadi sehingga berbau wangi.
3. Masukkan lada kering dan serai. Tumiskan sehingga pecah minyak. Kemudian masukkan halba.
4. Masukkan ikan tongkol dan kacau seketika.
5. Masukkan air asam jawa, gula, garam dan serbuk perasa. Masak sehingga kuah agak pekat. (Bolehlah dimasukkan bawang besar yg dihiris jika suka).
6. Sedia dihidang..Enak dimakan dengan nasi panas2. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...